FAQ

Ik heb een technische vraag

Is het veilig om mijn wagen op te laden?

Onze laadpalen voldoen aan de strengste regels en zijn conform alle vereiste veiligheidsvoorschriften. Met een compatibele stekker is het 100% veilig om uw wagen aan deze oplaadpunten op te laden.

Welk type kabel heb ik nodig om mijn auto op te laden?

Veruit de meeste elektrische wagens zijn met de laadpaal verbonden via een laadkabel met een type 2-stekker. Deze laadkabel wordt door de e-rijder meegebracht en moet in de wagen passen. Raadpleeg de handleiding van uw wagen voor de juiste kabel.

Om een ultrasnellader te gebruiken, heeft u een CCS-aansluiting op de wagen nodig. De ultrasnelladers van EnergyDrive hebben vast geïnstalleerde laadkabels, die zonder adapters kunnen worden aangesloten op goed uitgeruste voertuigen.
 

Hoe lang duurt een laadsessie?

De laadtijd van een elektrische wagen hangt af van de batterij, de oplaadtechnologie in het voertuig, het type laadpaal en het type laadkabel. In het algemeen kunt u uw wagen aan een 22 kW laadpaal volledig opladen in circa vier uur, terwijl dit aan een ultrasnellader in minder dan een kwartier kan.

Wat betekenen CPO en MSP?

De markt van elektrische wagens en laadpalen bestaat uit verschillende partijen. Er is de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). De CPO zorgt voor de levering van de oplaadpunten, de installatie en het onderhoud van de oplaadpunten en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. In dit geval een abonnement op het opladen, de bijbehorende oplaadkaart en/of de app en de betaling van uw laadsessies. EnergyDrive is zowel CPO als MSP.

Tot welk percentage moet ik de batterij opladen?

Bij de meeste wagens is een oplaadniveau van 80% voldoende voor normaal dagelijks gebruik. Wij raden u aan de oplaadlimieten alleen te verhogen wanneer u lange afstanden gaat rijden.

Waarom gaat een ultrasnellader zoveel sneller dan thuis opladen?

Ultrasnelladers passeren de boordlader van een wagen en leveren rechtstreeks tot 350 kW gelijkstroom (DC) aan de batterij. Dit vermogen vereist speciale transformatoren en netaansluitingen die niet beschikbaar zijn in woningen. Het resultaat is dat een wagen in een mum van tijd is opgeladen: vaak in 15 minuten of sneller.

Contract

Hoe word ik klant van Brusol Energie?
Ik heb een Brusol Energie contract, maar ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?

Indien u het huis verkoopt waar de panelen door Brusol zijn geïnstalleerd, verzoeken wij u ons hiervan vóór het tekenen van de koopakte op de hoogte te stellen en de contactgegevens van de koper door te geven, zodat wij contact met hem/haar kunnen opnemen. 
Wat uw contract voor energielevering (Brusol NRJ) betreft, verzoeken wij u het ingevulde en ondertekende overnameformulier tijdens de bezichtiging van het onroerend goed aan de nieuwe koper te overhandigen.

Wanneer kan ik van leverancier veranderen?

Op elk moment, maar u moet een opzegtermijn van een maand in acht nemen tussen het verzoek om activering van het contract en de feitelijke vertrekdatum.

Als ik van leverancier verander, moet ik dan annuleringskosten betalen?

Nee, er zijn geen annuleringskosten, zelfs als u de einddatum van het contract niet respecteert.

Waar en wanneer kan ik laden?

Waar vind ik een EnergyDrive laadpaal?

De kaart op onze app toont u alle laadstations bij u in de buurt. Op de kaart kunt u filteren op laadstations geschikt voor uw type elektrisch voertuig.

Kan ik overal opladen met mijn EnergyDrive laadpas?

Ja, onze laadpas werkt op zeer veel laadpalen, zowel in binnen- als buitenland. De goedkoopste tarieven kunnen we echter enkel garanderen op onze eigen laadpalen. Voor laadpalen die niet van ons zijn, is het tarief mede afhankelijk van de CPO en MSP die de laadpaal beheren.

Kan ik met mijn EnergyDrive laadpas ook in het buitenland laden?

Via de EnergyDrive laadpas heeft u toegang tot tienduizenden laadpalen in heel Europa. Via meerdere interoperabiliteitsovereenkomsten is de EnergyDrive laadpas aangesloten bij ondermeer volgende platformen:

  • Girève
  • e-Clearing
Zijn de ultrasnelladers 24/7 beschikbaar?

Jazeker. Op EnergyDrive laadpleinen met ultrasnelladers, heeft u 24/7 toegang en zijn er ook faciliteiten voorzien: u kunt er rustig een koffie drinken of naar het toilet gaan terwijl uw wagen oplaadt.

Over de Brusol-formule

Hoe is dit mogelijk? Wat zijn groenestroomcertificaten (“GSC”)?

Brusol legt gratis panelen en verdient zijn investering terug via groenestroomcertificaten (GSC) en via de stroom die we naar onze elektrische laadpalen sturen. 

Wat zijn dat, die certificaten?

Wel, wanneer men in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest investeert in groene stroom (en dus de CO2 uitstoot vermindert), dan krijgt men dergelijke certificaten. In Vlaanderen en Wallonië is dat GSC-systeem sterk verminderd, maar in Brussel blijft het van kracht. Brusol verkoopt deze certificaten op de markt aan energieleveranciers. Dit laat ons toe om de installatie gratis bij u te plaatsen.

U ontvangt dus 100% gratis stroom met 0% investering en draagt uw steentje bij aan het milieu. Makkelijk toch?

Wie komt in aanmerking?

Onze gratis zonnepanelen zijn beschikbaar voor alle eigenaars van woningen in het Brussels Gewest.

Na uw inschrijving controleren wij uw dak met satellietbeelden en nemen wij contact met u op om u te informeren over de haalbaarheid.

Hoe bekwaam zijn jullie?

Brusol is een project van EnergyVision, marktleider in het Brussels Gewest en actief op de internationale markt via kantoren in China en Marokko.
Met Brusol kiest u voor ontzorging, hoge kwaliteit en oprecht respect voor de klant gedurende de hele looptijd van de overeenkomst. Dit alles zonder ook maar één euro te hoeven betalen voor de installatie!

Wanneer is mijn dak geschikt?

Natuurlijk moeten we met een aantal zaken rekening houden vooraleer we de installatie bij u plaatsen. We installeren zowel op platte als op schuine daken. Dit in oostelijke, zuidelijke en westelijke oriëntatie.

Het is belangrijk dat uw dak schaduwvrij is. Een schoorsteen, velux, ramen, bomen of een hoog gebouw verderop in de straat behoren tot de veelvoorkomende obstakels. Tenslotte moeten we zeker zijn van de goede staat van uw dak. Kijk hier of uw dak geschikt is!

Wat is de 'fast track' van Brusol?

Via de 'fast track' van Brusol kunt u in een versneld traject terecht komen. Na het invullen van uw gegevens op onze contactpagina kunt u kiezen voor 'fast track'. Op die manier kunt u per direct een afspraak boeken in onze showroom in Brussel (Laarbeeklaan 74, 1090 Jette). Daar krijgt u van onze technische experten een uitgebreide uitleg. We gaan samen met u door alle details van het contract. U kunt ter plaatse het contract ondertekenen, of u doet dat rustig nadien als u thuis bent.

Indien uw dak toch niet in aanmerking komt voor gratis zonnepanelen dan brengen we u op de hoogte en annuleren we de afspraak.

Rompslomp (administratie, onderhoud, enzovoort)

Welke administratie is er aan mijn aanvraag verbonden?

Ons team staat paraat om zich over alle administratie te buigen. We nemen deze integraal op ons. Praktisch gaat het zo: we bekijken in detail uw dak, we komen bij u langs en overlopen samen het contract, we plannen samen de volgende stappen in, en de hele achterliggende papierwinkel nemen we op ons.
Wij nemen ook de nodige stappen met een onafhankelijke inspecteur om het conformiteitscertificaat te verkrijgen en met Sibelga voor de bestelling van de bidirectionele meter.

Welke onderhoudswerken moet ik doen?

Brusol verzorgt uw installatie gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst. U geniet dus zorgeloos van uw zonnepanelen! Geen onderhoudskosten, geen monitoring en geen kosten in geval van schade (tenzij u zelf op onze panelen begint te kloppen natuurlijk).

Wat komt er kijken bij de installatie?

Absoluut niets (u moet wel even de deur opendoen voor onze installateurs, voor de keurder en voor de mannen van Sibelga die uw meter komen vervangen). Nadat de installatie bij u is geplaatst (dat gebeurt doorgaans op 1 dag), garanderen wij gratis monitoring, onderhoud en verzekering van de gehele installatie. 24u/24u en 7/7 wordt de productiviteit van uw installatie gemonitord via ons eigen monitoringsysteem, samengevat in het Brusol maandrapport dat u ontvangt. Alsook in uw "MyBrusol" account

Hoe vaak moet ik mij beschikbaar houden?

De productiviteit van uw installatie wordt 24/7 gemonitord via ons eigen monitoringsysteem.
Jaarlijks onderhoud is dus niet nodig. Als ons monitoringsysteem een storing aangeeft, zullen wij contact met u opnemen om de installatie te controleren.

Moet ik die panelen elk jaar schoonmaken?

Neen, zelf reinigen is in principe niet nodig. Door de schuine opstelling van de panelen en de afwerende laag, reinigen de panelen grotendeels zichzelf. Bovendien valt er in België ruim  voldoende neerslag zodat er geen extra reiniging moet gebeuren. Bij identificatie van een opvallende daling in opbrengst, plannen we een onderhouds- en reinigingsmoment in.

Moet ik mijn energieleverancier of andere partijen op de hoogte brengen?

Na uw afspraak met Sibelga om de meter te vervangen, uw afspraak met ons voor de installatie en uw afspraak met de onafhankelijke controleur voor het certificaat, wordt uw energieleverancier automatisch door Sibelga verwittigd.

Sinds 2020 is er een verplichting van milieubijdrages in het Gewest. Wat is dat precies?

Klopt, er is een verplichte en wettelijke milieubijdrage op zonnepanelen die op daken in het Gewest gebouwd worden (dat is zoals er ook een milieubijdrage is op batterijen en elektrische apparaten). EnergyVision is sinds lang aangesloten bij PV Cycle, de vereniging die instaat voor de recyclage van zonnepanelen. Dat betekent dat deze milieubijdrage automatisch betaald wordt door EnergyVision. Twee voordelen voor de Brusol-klanten: u bent wettelijk volledig in orde (want de milieubijdrage is door ons betaald) én als u de zonnepanelen ooit van uw dak laat halen, worden deze kosteloos verwerkt en gerecycleerd: geen verrassingen voor u, geen taksen of boetes, en u moet er al helemaal niet mee naar het containerpark!

Kan ik de zonnepanelen overkopen zodat ik zelf eigenaar word?

Het is eenvoudiger dat Brusol eigenaar blijft, maar het is inderdaad mogelijk om de installatie over te kopen. De prijsformule daarvoor staat vermeld in de overeenkomst.

Kan ik de overeenkomst ontbinden?

U kunt kosteloos de overeenkomst annuleren tot 14 dagen na ondertekening. Na deze periode en met de reeds geplaatste installatie betaalt u ons, zoals vermeld in de overeenkomst, een verbrekingsvergoeding (die het verlies van de groene certificaten voor de resterende tijd en de demontage dekt).

Wat gebeurt er na de duurtijd van het contract met de installatie?

Na 30 jaar wordt u eigenaar van de installatie. Na 30 jaar hebben de panelen  nog een rendement van minstens 80%. Zo kan u nog vele jaren genieten van de productie.

Moet ik mijn verzekeraar informeren over uw zonnepanelen?

Ja, het is belangrijk om aan uw verzekeraar een kopie te bezorgen van de getekende Brusol-overeenkomst, zodat deze op de hoogte is. Let wel, wij zijn eigenaar van de installatie en betalen een verzekering voor de gehele installatie. Uw verzekeringspremie zal dus in principe niet worden verhoogd. Wel kunnen we dit niet garanderen daar dit verschilt van verzekeraar tot verzekeraar en wat er juist allemaal is opgenomen in uw polis.

Wat gebeurt er met mijn installatie als ik verhuis?

Als u verhuist maar eigenaar blijft, profiteert uw huurder van de panelen.
Als u verhuist omdat u gaat verkopen, is het noodzakelijk dat u ons de gegevens van de nieuwe eigenaar geeft voordat u de akte ondertekent. Op die manier kunnen wij contact opnemen met de nieuwe eigenaar om hem op de hoogte te brengen van de voorwaarden van de overeenkomst.

Ik heb een probleem

Ik heb problemen tijdens het laden. Wat doe ik?

We beschikken over een 24/7-helpdesk voor onze klanten.
Bel naar +32 2 411 90 47
Of stuur een e-mail naar info@energydrive.be

Mijn EnergyDrive laadpas werkt niet. Wat doe ik?

We beschikken over een 24/7-helpdesk voor onze klanten.
Bel naar +32 2 411 90 47
Of stuur een e-mail naar info@energydrive.be

Wat moet ik doen als ik mijn EnergyDrive laadpas kwijt ben?

U kunt een nieuwe laadpas aanvragen door een mail te sturen naar info@energydrive.be. De vervanging van uw laadpas kost 20 EUR incl. BTW.

Ik heb een financiële vraag

Wat krijg ik allemaal terug voor mijn abonnementskosten?

De standaardprijs van een abonnement bedraagt 20 EUR. Daarvoor krijgt u een gratis EnergyDrive laadpas, toegang tot de gegarandeerd goedkoopste tarieven en recht op het gratis gebruik van een Brusol deelwagen. Maar opgelet, tijdelijk is dit abonnement volledig gratis en kost het u dus niets.

Hoeveel kost een laadsessie normaal – en hoeveel met de EnergyDrive laadpas?

Dit is afhankelijk van de laadpaal. Iedere uitbater kan zelf de prijs op een laadpunt instellen.
Dit tarief kan uit verschillende elementen bestaan:

  • een startvergoeding,
  • een volumetarief (per geladen kWh)
  • en/of een tijdstarief (per minuut).

Het tarief dat van toepassing is, staat aangegeven op het laadpunt. Onze prijzen staan hier.

Hoe betaal ik voor mijn laadtransacties?

U ontvangt maandelijks een factuur met daarop een gedetailleerd overzicht van al uw laadtransacties van die maand. De betaling verloopt volledig automatisch, via domiciliëring.

Info lidmaatschap & laadpas

Hoe kan ik een EnergyDrive laadpas aanvragen?

Vraag uw EnergyDrive laadpas aan via onze website.
We versturen uw EnergyDrive laadpas binnen de 48 uur.
Deze laadpas zal onmiddellijk werken wanneer u deze ontvangt.

Hoe lang duurt het vooraleer ik mijn EnergyDrive laadpas thuis ontvang?

We sturen de laadpas op binnen de 48 uur nadat we uw aanvraag ontvangen hebben. Deze laadpas zal onmiddellijk werken wanneer u deze ontvangt.

Waarom heb ik een abonnement nodig voor mijn laadpunt?

Met een abonnement kunt u gebruikmaken van goedkopere tarieven via onze EnergyDrive App, waar u ook een overzicht krijgt van al uw laadsessies.

Hoe lang is de duur van een abonnement?

De looptijd van een abonnement is één jaar. U kiest daarna zelf of u deze al dan niet verlengt.
Zonder tegenbericht zal het abonnement automatisch verlengd worden met 1 jaar.
 

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

U kunt een mailtje sturen naar info@energydrive.be met de mededeling dat u uw lidmaatschap wenst op te zeggen. De laadpas hoeft u niet terug te sturen.

Proficiat in ieder geval, u zou de eerste zijn. :)

Waar kan ik de EnergyDrive app downloaden?

U kunt de EnergyDrive app downloaden in de Google Play Store of de Apple Store en deze installeren op uw smartphone. U gebruikt de EnergyDrive app voor het vinden van beschikbare laadstations bij u in de buurt. Ook kunt u er laadsessies mee starten en betalen.

De besparing

Hoeveel gaat dit mij opleveren?

Uw energiefactuur zal ongetwijfeld dalen. Klik hier om een schatting te maken.

Maar wat als er straks taksen komen, zoals accijnzen of heffingen of andere zaken?

Het Brussels Gewest heeft al meermaals formeel bevestigd dat deze er niet komen (zolang ze hun milieudoelstellingen niet halen, zal dat ook niet gebeuren natuurlijk). Maar wat voor u nog veel belangrijker is: als er ooit taksen komen op uw installatie, dan zijn die voor ons. Dat komen we samen overeen en staat in ons contract gebetonneerd.

Hoe kan ik meer besparen met mijn zonnepanelen?

Hoe meer u gebruik maakt van zelfconsumptie (onmiddellijk gebruik van de productie), hoe minder elektriciteit u van het net vraagt en hoe meer u bespaart. 
Daarom wordt aanbevolen om apparaten zoals wasmachines, droogtrommels en vaatwassers overdag te laten draaien wanneer de panelen produceren.

Technisch

Wat is een zonnepaneel?

Een zonnepaneel wordt in het jargon ook een ‘photovoltaïsche module’ genoemd (‘PV’). Een PV-installatie uit zonnecellen. Deze zetten zonlicht om in elektriciteit, in de vorm van gelijkstroom. Die gelijkstroom beweegt van cel tot cel, en van paneel tot paneel. Om uiteindelijk aan te komen in de omvormer.

Wat is een omvormer?

De omvormer verandert die gelijkstroom vervolgens in wisselstroom zodat de opgewekte  energie gebruikt kan worden. Elektrische toestellen werken immers enkel op wisselstroom.

Wat is een productiemeter?

Een groene meter (of productiemeter) meet de elektriciteit die door de panelen wordt opgewekt. Met behulp van een 4G-kaart die in de meter wordt gestoken, ontvangen we elke dag de productie-index. Zo kunnen wij eventuele storingen in het systeem onmiddellijk opsporen en snel actie ondernemen.

Wat is een bidirectionele meter?

In Brussel bepaalt de wet dat een meter niet achteruit mag lopen. Zonnepaneelinstallaties vereisen daarom een bidirectionele (slimme meter) om de van het net afgenomen energie en het eventueel opnieuw geïnjecteerde overschot afzonderlijk te meten. Er is dus een injectie-index (wat wordt er naar het net gestuurd) en een verbruiksindex (wat wordt er van het net gehaald).
Brusol verzorgt voor u alle administratieve procedures voor de bestelling van de bidirectionele meter bij Sibelga. En op het juiste moment nemen wij contact met u op om een afspraak met hem te maken voor het vervangen van de meter.

Welke zonnepanelen en omvormer gebruiken jullie?

Klik hier om onze producten meer in detail te leren kennen.
Onze zonnepanelen staan garant voor een topopbrengst. Enkel zo verdienen wij onze investering terug. Het is simpel: als onze producten niet kwalitatief zijn, produceren ze geen stroom, bespaart u niets, genereren wij geen certificaten én zijn wij onze investering dus kwijt.

Wekken de zonnepanelen ook stroom op als het bewolkt is?

Jazeker! Een zonnepaneel produceert stroom van zodra er licht op valt, ook diffuus licht dat door de bewolking komt. Hoe meer licht er op valt, hoe beter uiteraard, maar ook tijdens bewolkte momenten, wekken zonnepanelen energie op (zij het veel minder dan op een zonnige zomerdag).

Werken de zonnepanelen ook als het vriest?

Absoluut. Zodra er licht op de panelen valt en ze niet besneeuwd, beregend of bedauwd zijn, dan functioneren zonnepanelen gewoon. Ook in de winter en bij lage temperaturen (zij het veel minder dan op een zonnige zomerdag).

Zijn zonnepanelen bestand tegen hagel en storm?

Onze zonnepanelen zijn bestand tegen vrij extreme condities. Bovendien installeert Brusol  zonne-installaties volgens de regels van de kunst wat het risico op schade door extreme weersomstandigheden verder verkleint.

Hoelang duurt een installatie?

Tenzij het om een zeer grote installatie gaat, is een installatie normaal gesproken in 4 uur klaar. Wij vragen u echter om de hele dag van de installatie beschikbaar te zijn, aangezien wij meerdere installaties op één dag uitvoeren, kunnen wij niet het exacte tijdstip bevestigen waarop wij bij u thuis zullen aankomen.

Moet ik logistiek iets voorzien?

Om de aansluiting op het elektrische paneel en de omvormer te vergemakkelijken, raden wij u aan en danken wij u bij voorbaat voor het vrijmaken van de toegang voordat onze installateurs arriveren.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Na uw (vrijblijvende) inschrijving zullen wij uw dak analyseren aan de hand van satellietbeelden. 
Indien wij niet het minimum aantal zonnepanelen kunnen installeren dat nodig is om onze investering terug te verdienen, zullen wij u een e-mail sturen met de reden voor het sluiten van uw aanvraag.
Indien wij daarentegen van mening zijn dat wij voldoende panelen kunnen installeren, zullen wij contact met u opnemen om alles uit te leggen.

Kan ik met mijn zonnepanelen onafhankelijk worden van het net?

Nee, de zonnepanelen werken alleen als het helder is, d.w.z. als het dag is. s Avonds en wanneer het lichtniveau te laag is, wordt alle verbruikte kWh aan het net onttrokken.

Factuur

Hoe wordt het bedrag van mijn voorschot berekend?

Deze wordt berekend op basis van de geschatte consumptie van de netwerkbeheerder, die zelf gebaseerd is op uw verbruiksgeschiedenis. 
U kunt uw voorschot aanpassen in MyBrusol (binnenkort beschikbaar).

Hoe kan ik de bidirectionele meter aflezen?

Wij nodigen u uit om op de groene knop van het tweerichtingsloket te klikken. Op de digitale display kunt u het register en de index aflezen. 
De verschillende registers : 
1.8.1 Dagverbruik
1.8.2 Nachtverbruik
2.8.1 Daginjectie
2.8.2 Nachtinjectie

Kan ik mijn rekeningen betalen via een bankoverschrijving?

Nee, alleen via automatische incasso.

Wanneer ontvang ik mijn voorschotfactuur?

De voorschotfacturen worden in het midden van elke maand verzonden.

Wanneer wordt de rekening via automatische incasso gedebiteerd?

Op de vervaldag van de rekening. Voor de voorschotfactuur zal dit altijd aan het begin van de volgende maand zijn.

Hoe vaak ontvang ik facturen?

U ontvangt maandelijks een voorschotfactuur en eenmaal per jaar uw afrekeningsfactuur na de jaarlijkse meteropname.
Het is mogelijk dat u een tussentijdse afrekeningsfactuur ontvangt (bv. wanneer u uw meter verandert, wanneer u uw meterconfiguratie wijzigt, wanneer u van leverancier verandert, …).

Tarief

Hoe maak ik een prijssimulatie?

Door middel van onze simulatietool (binnenkort beschikbaar).

Kan ik vaste tarieven hebben bij Brusol Energie?

Nee, wij werken alleen met variabele tarieven. Het voordeel is dat u niet met zeer hoge tarieven wordt opgezadeld wanneer de marktprijs daalt.

Ik wil mijn meterconfiguratie wijzigen (dubbelvoudig naar enkelvoudig of enkelvoudig naar dubbelvoudig). Wat moet ik doen?

U moet uw meterstanden aflezen en contact opnemen met Sibelga (uw netbeheerder) om de wijziging van uw meterconfiguratie aan te vragen. U zult dan een afrekeningsfactuur ontvangen om uw tarief met de oude configuratie af te sluiten.

De kosten

Moet ik tijdens de looptijd van de overeenkomst met Brusol kosten dragen?

Wij nemen alle kosten (installatie en materiaalfouten zoals de omvormer) en het onderhoud tijdens de looptijd van de overeenkomst voor onze rekening. U profiteert van het eigenverbruik van de zonnepanelen vanaf de eerste dag en gedurende de looptijd van de overeenkomst.

Heb ik kosten voor er panelen op mijn dak komen?

Neen, op geen enkel moment en op geen enkele manier. Onze experts analyseren uw dak volledig gratis aan de hand van satellietbeelden. We laten u weten of uw dak geschikt is voor een installatie. Dit hangt af van oppervlakte, oriëntatie en omgevingsfactoren. Wanneer uw dak geschikt is, komen onze mensen langs voor een technisch bezoek. De ideale gelegenheid om al uw vragen te beantwoorden. Dit alles kost u helemaal niets.